- Gebruik geen koffers, maar laad alles los in de kastjes. In de bagageruimte kan je gebruik maken van plastic zakken.
- Onhandige stukken kan je in de alkoof (slaapruimte boven chauffeur) leggen, bij het slapengaan op de voorzetels.
- Leg geen zware stukken in de bovenkastjes. Denk bij het openen van de kastjes aan de inhoud die er uit zou kunnen vallen.
- Sluit jouw koelkast altijd af, dit om te vermijden dat je smurrie moet opkuisen.
- Zorg dat je camper niet te zwaar beladen is. Wanneer je een rijbewijs B hebt, mag je een camper besturen met een maximale massa van 3500 kilogram. Voor je eigen veiligheid is het belangrijk om hierop te letten, want een overbeladen camper remt slecht! Daarnaast kun je er een boete voor krijgen en kost het meer brandstof, wat natuurlijk geen pretje is voor je portemonnee! Genoeg redenen dus om op de massa van je camper te letten. Twijfel je? Dan kun je bij veel garages langs om je camper te laten wegen.
- Zijn de buitenspiegels en de zetel juist afgesteld?
- Is de fietsendrager vastgezet?
- Is de gasfles gesloten?
- Is de boiler uitgeschakeld en op stand 0?
- Staat de koelkast op batterij 12v?
- Is de celdeur van het woongedeelte goed afgesloten?
- Zijn de klap- en dakramen volledig gesloten?
- Zijn alle losliggende voorwerpen gefixeerd en staat er niets los meer op de tafel?
- Is de zonneluifel goed vergrendeld?
- Zijn de wielkeggen (oprijblokken) verwijderd en opgeruimd?
- Is de afvalwaterkraan gesloten?
- Is de waterpomp uitgeschakeld?
- Is het trapje naar binnen?
Denk er aan, je weggedrag is anders dan met een gewone wagen:
- Je trekt langzamer op.
- Je remt trager.
- Je hebt een langer inhaaltraject nodig.
- Jouw wagen zwenkt uit bij het afdraaien.
- Etc.
Hou zeker een defensief rijgedrag aan.
Hou altijd afstand, gebruik de invoegstrook goed en verminder je snelheid tijdig bij het naderen van een obstakel, stoplicht of kruising.
- In de bergen rem je zoveel als mogelijk af op de motor, tegen de slijtage van de remmen.
- Laat je steeds begeleiden door een medepassagier bij het achteruitrijden.
- Let op de hoogte van het voertuig.
- Oppassen voor luifels van benzinestations, parkings en campings.
- Oppassen voor de verlaagde inritten van warenhuizen.
- Uitstekende rotsen hebben reeds vaker voor blutsen en builen gezorgd.
- Bomen verbergen met hun bladeren de takken die de wagens kunnen bekrassen.
- Parkeer niet langs de snelweg; deze zijn onverlicht en verlaten, dit is zeer onveilig.
- Grotere verlichte parkings kunnen ook onveilig zijn.
- Geen vorm van sociale controle en de daders van een delict kunnen snel verdwijnen.
Het is aan te raden om de snelweg te verlaten en een rustiger plaatsje op te zoeken in een nabijgelegen dorp of stadje (supermarktparking, sportcomplex…)
Overdag ga je een beter plaatsje vinden dan 's nachts.
Zoek een camperplaats op via je gps, campergids of camperapps.
Wanneer je jouw voertuig onbeheerd achterlaat, zorg dan dat alle ramen en deuren stevig vergrendeld zijn en alle gordijnen dicht. Zo voorkom je dat dieven zien wat er binnenin ligt en worden ze ontmoedigd om in te breken.
Hier kan je terecht voor inname en lozing van water en het gebruik van elektriciteit.
Sommigen hebben zelfs een douche en toilet ter beschikking.
Meestal is er in de nabijheid een overnachtingsplaats.
Tijdens het rijden heb je 12V. Bij stilstand heb je de mogelijkheid om je aan te sluiten op het elektriciteitsnet, dan is er 230v netspanning in jouw mobilhome.
Zorg voor klein geld; veel servicevoorzieningen, zoals voor water en elektriciteit, werken op kleingeld van 50 eurocent of 1 euro. Het is verstandig om genoeg van deze munten op zak te hebben, want ander kun je voor problemen komen te staan wat betreft water en stroom!
- Grote tankstations
- Kleine tankstations (navraag doen!)
- Een camping
- Een servicepunt
- Een jachthaven
- De meeste kerkhoven
Water kan je bijtanken bij:
Met een bacteriedodende zeep kan je de aanwezige kraan schoon maken alvorens de waterslang aan te sluiten.
Denk eraan je reservoir is niet oneindig: +/ 100 liter.
Vers watertank
In sommige landen kan het leidingwater meer bacteriën bevatten dan bij ons. Daarom is het aan te raden om in die landen gebruik te maken van zuiver water uit flessen of om het water in je voertuigtank eerst vijf minuten te koken voordat je het drinkt.
Het water in je voertuigtank bederft net zoals andere dranken als het er enkele dagen in staat. Neem dus niet teveel water ineens mee en zorg dat je regelmatig vers water bijvult. Bacteriën vermenigvuldigen zich snel, vooral bij de hoge temperaturen die vaak heersen. Je kunt ook een desinfecterend product toevoegen aan het water in je tank (ook verkrijgbaar in de Alpha Shop).
Als laatste optie kun je het water in je tank alleen gebruiken voor het afwassen en andere niet-consumptie doeleinden en voor het klaarmaken van voedsel flessenwater gebruiken.
- De cassette van het toilet moet geledigd worden op de daarvoor bestemde plaatsen aangeduid met chemisch toilet (Ch). Meestal kun je hier ook de cassette naspoelen en verder reinigen. Wacht niet tot de cassette vol is.
- Wanneer je de cassette grondig gereinigd hebt doe je er opnieuw aquakem in om geurhinder te voorkomen en afbraak te bespoedigen. Een toiletpakket is verkrijgbaar voor €24. Deze bevat wc-rollen, een zak aquakemmen en nog enkele toiletbenodigdheden.
Je afvalwater kan je laten weglopen op daartoe aangeduide plaatsen in de camping, tankstations of servicepunten. Riolen zijn vaak alleen bestemd voor regenwater en niet alle riolen hebben waterzuivering.
Wat niet toegestaan is, is rijden met de afvalwaterkraan open.
AGM Batterijen
In de meeste motorhomes worden AGM-batterijen gebruikt. Deze zijn van hogere kwaliteit dan gewone loodzuurbatterijen, maar hebben ook enkele beperkingen. AGM-batterijen zijn beter beschermd tegen diepontlading dan loodzuurbatterijen, maar bij te diepe ontlading verliezen ze alsnog veel van hun capaciteit. Regelmatig opladen is daarom essentieel, en de vermelde capaciteit op de batterij is in de praktijk nooit volledig beschikbaar. Een accu van bijvoorbeeld 95Ah levert niet altijd de volledige energie, aangezien de spanning geleidelijk afneemt en bij 10,8V de meeste systemen in motorhomes stoppen met werken. Bij sommige wagens worden nu twee AGM-batterijen gebruikt, wat de capaciteit verdubbelt, maar ook de laadtijd verlengt. AGM-batterijen zijn iets duurder dan gewone loodzuuraccu's.
Lithiumbatterijen
Een lithiumbatterij biedt het voordeel dat de volledige capaciteit in de praktijk beschikbaar is. Deze batterijen kunnen ook sneller worden opgeladen met zwaardere laders, waardoor ze snel weer volledig bruikbaar zijn. Hoewel lithiumbatterijen duurder zijn, hebben ze ongeveer 2000 laadcycli, wat zorgt voor een lange levensduur.
Tips voor alle Batterijen
Voor alle batterijen geldt: let op kleine verbruikers die tijdens een stallingsperiode aanblijven staan. Een display van bijvoorbeeld een Truma, met een ingebouwd klokje dat weinig stroom verbruikt (bijvoorbeeld 0,2A), kan ervoor zorgen dat een accu na twee weken volledig ontladen is. (Rekenvoorbeeld: 0,2A x 24 uur per dag is 4,8Ah verlies per dag. Over een maand, dus 30 dagen, komt dit neer op 144Ah, wat resulteert in een volledig ontladen accu.)
Informeer je goed over de mogelijkheden van stalling, zonnepanelen en laden tijdens het rijden om je kostbare batterij zo goed mogelijk te onderhouden.